Kundehistorie

CoreAll fikk bedre kontroll på komplekst utstyr og rigget seg for internasjonal vekst

Med Business Online har CoreAll fått et styringssystem som gir oversikt over utstyr, prosedyrer og dokumentasjon – uansett om teamet jobber i Stavanger, Houston eller Abu Dhabi.
Offshore worker inspecting CoreAll drilling tool
Logo of CoreAll, developer of intelligent coring systems and customer of Business Online.
Om

CoreAll har utviklet verdens første instrumenterte kjerneboringssystem som leverer sanntidsdata under boring og kjerneboring. Løsningen gir betydelige tids- og kostnadsbesparelser, reduserer miljøbelastningen og gir bedre beslutningsgrunnlag for reservoarvurdering.

Logo of CoreAll, developer of intelligent coring systems and customer of Business Online.
Utfordring

CoreAll stod foran internasjonal vekst og trengte bedre kontroll over utstyr, dokumentasjon og prosesser. Eksisterende prosjektstyringsverktøy medførte dobbeltarbeid, manuelle rutiner og manglende oversikt – en risiko i møte med globale krav og et økende antall medarbeidere internasjonalt.

Logo of CoreAll, developer of intelligent coring systems and customer of Business Online.
Løsning

Ved å ta i bruk Business Online har CoreAll fått ett felles system for kvalitetsstyring, dokumenthåndtering og prosjektoppfølging. Løsningen reduserer potensielle feil og forenkler arbeidsflyten – og gir selskapet en plattform som kan vokse i takt med virksomheten.

Logo of CoreAll, developer of intelligent coring systems and customer of Business Online.
Implementering

Implementeringen ble gjort trinnvis og med tett oppfølging av Business Online. Den strukturerte prosessen engasjerte hele organisasjonen, sørget for kompetanseoverføring og sikret at CoreAll raskt fikk nytteverdi.

Logo of CoreAll, developer of intelligent coring systems and customer of Business Online.
Resultat

CoreAll jobber nå mer effektivt og strukturert – med bedre kontroll på utstyr, dokumentasjon og rutiner, uansett hvor i verden teamet befinner seg. Den nye plattformen reduserer personavhengighet, frigjør tid til strategisk arbeid og gir selskapet et solid grunnlag for videre vekst og internasjonal skalering.

Et utdatert systemlandskap og manuelle rutiner

Behovet for et samlende styringssystem ble tydelig da CoreAll stod midt i overgangen fra en produktutviklingsfase til kommersialiseringsfase og internasjonal satsing. Selskapet hadde vokst ut av verktøy som Trello og Microsoft 365 og trengte en mer helhetlig oversikt og integrasjon med de øvrige prosessene.

“Vi har komplekst utstyr som består av veldig mange forskjellige deler og komponenter som vi setter sammen,” forklarer Per Erik Berger, CEO i CoreAll. Dette innebærer høye krav til vedlikehold og klargjøring av kjerneboringsutstyret mellom hver jobb.

“Vi må holde styr på hvilke deler og komponenter som har vært i hvilket utstyr, og når det har blitt brukt. Det handler om å ha kvalitetshevning og kontroll på alt mulig utstyr og komponenter, slik at vi vet hva som er hvor, og hva som har blitt brukt i hvilken sammenheng.”

Berger tyr til en analogi om bilsport for å illustrere sitt poeng: “Hvis du kjører et løp med en bil, får den mye belastning. Da gjelder det å vite hvilke deler som satt i bilen, i tilfelle det dukker opp problemer neste gang den skal i aksjon. Kanskje det var skader fra forrige runde som ikke ble oppdaget.”

I takt med CoreAlls satsing og vekst ute i verden har det blitt stadig høyere krav til kontroll, sporbarhet og kvalitet i alle ledd. 

CoreAll drilling tool in use with water cooling during operation

Behov for deling og tilgjengelighet i vekstfasen

I tillegg til teknisk sporbarhet hadde CoreAll behov for mer orden på dokumentasjonen. Siden selskapet stod foran en satsing globalt, måtte rutiner og prosedyrer rundt utstyr og leverandører gjøres lettere tilgjengelig for et større antall medarbeidere.

“At jeg har en god prosedyre, hjelper jo meg, men det hjelper ikke de andre. Og så blir det jo enklere å dele informasjonen hvis den er mer tilgjengelig for alle.”

Med global vekst og nye samarbeidspartnere i USA og Midtøsten økte også behovet for skalerbare prosesser og en løsning som samler alle prosedyrer og rutiner på ett sted.

CoreAll hadde videre behov for et bedre CRM-verktøy, hvor de kunne følge opp kunder og leveranser, og dessuten håndtere fremtidig salg bedre.

“Jo flere ansatte vi får som jobber opp mot kunder, desto bedre oversikt over avtaler og kunder kommer vi til å trenge.”

“Vi må holde styr på hvilke deler og komponenter som har vært i hvilket utstyr, og når det har blitt brukt. Det handler om å ha kvalitetshevning og kontroll på alt mulig utstyr og komponenter.”
Portrait of Per Erik Berger, CEO of CoreAll
Per Erik Berger
CEO, CoreAll

Én plattform for kvalitet, dokumentasjon og vekst

CoreAll valgte å ta i bruk Business Online som sitt styringssystem for kvalitetsarbeid, dokumentasjon og prosjektoppfølging. Systemet gir organisasjonen én plattform for å håndtere hele verdikjeden – fra utstyrslogistikk, dokumentasjon og rutiner til fremtidig økning i kundehåndtering og salg.

Ifølge Berger reduserer dette risikoen for dobbeltarbeid og feil:

“Når du må oppdatere forskjellige oversikter og systemer, ender du kanskje opp med å få feil i det ene og ikke det andre. Det å ha ting tilgjengelig gjennom ett sted gjør at vi slipper å skrive de samme tingene flere steder.”

Business Online ble valgt fordi systemet dekker behovene i dag – og fordi det kan skaleres og tilpasses nye behov etter hvert som CoreAll vokser.

“Å være gründer og innovativ bedrift er en utfordring med mange steg og faser,” bemerker Berger. “På et tidspunkt er det på tide å organisere virksomheten på en effektiv måte for å forberede seg på vekst og oppskalering.”

“På et tidspunkt er det på tide å organisere virksomheten på en effektiv måte for å forberede seg på vekst og oppskalering.”
Portrait of Per Erik Berger, CEO of CoreAll
Per Erik Berger
CEO, CoreAll

Tett samarbeid sikret smidig overgang

Selv om CoreAll så behovet for et robust system som kunne vokse i takt med selskapets internasjonale satsing, satt det langt inne å prioritere tid og ressurser til implementeringen i en hektisk hverdag.

“Betenkeligheten når du starter med noe nytt? Det er jo all tiden som går med i oppstarten. Når man har veldig få ansatte og mye å gjøre fra før av, så skal det mye til å prioritere noe som gir gevinst på sikt, hvis du klarer deg med det du har i dag.”

Hva ble utslagsgivende for at CoreAll valgte å hoppe i det? Berger er ikke i tvil: 

“Business Online forsikret oss om at de skulle hjelpe oss å implementere systemet. Hadde de ikke gjort det, og ikke hatt den prosessen med å hjelpe oss i gang, så hadde vi aldri satt i gang. Det hadde bare kokt bort i kålen og ikke blitt noe resultat.”

Han trekker frem oppfølgingen fra Business Online som avgjørende for at implementeringen lot seg gjennomføre så bra samtidig med de løpende arbeidsoppgavene. 

“Vi hadde faste Teams-møter og ble guidet gjennom hvordan vi skulle gjøre det. Uansett hvor enkelt et system som dette ser ut på papiret, så er det jo omfattende, og du skal trå riktig for å få det til.”

Berger gir kred til systemkonsulentene i Business Online, Aleksander Fosshagen Hald og Marta Skjelvik: “De måtte gå gjennom dette her med barnesteg. Det gikk litt tid på det, men jeg skjønner jo i ettertid at hvis ikke de hadde tatt implementeringen på den grundige måten, så hadde det stoppet opp når vi skulle klare oss alene.”

“Hvis ikke de hadde tatt implementeringen på den grundige måten, så hadde det stoppet opp når vi skulle klare oss alene.”
Portrait of Per Erik Berger, CEO of CoreAll
Per Erik Berger
CEO, CoreAll

Fra personavhengighet til prosessdrevet drift

I dag har CoreAll et langt bedre grunnlag for kontroll, kvalitet og effektiv drift – både lokalt og internasjonalt. Ved å samle alle prosesser i Business Online har selskapet frigjort tid og redusert personavhengighet. 

“Den største fordelen er at vi har fått rasjonalisert forskjellige operasjoner og har det dokumentert. Du slipper å tenke på nytt hver gang,” sier Berger. “Nå følger vi etablerte prosesser for det vi skal gjøre, og det blir mindre frem og tilbake.”

Dette har bidratt til en mer strukturert og effektiv organisasjon, som er bedre rustet til å møte fremtidige utfordringer og muligheter på det globale markedet.

Med tydelige rutiner og én felles plattform for kritisk informasjon kan CoreAll operere mer forutsigbart og med høyere kvalitet – uavhengig av hvor i verden de jobber fra. 

“Nå har vi den samme samarbeidsformen, oversiktlige rutiner og prosedyrer tilgjengelig, enten vi er i Stavanger, Houston eller Abu Dhabi.”

Dette gir ikke bare bedre utnyttelse av interne ressurser, men legger også til rette for skalering i takt med vekst og global satsing.

CoreAll presenting CoDril™ – a convertible drill bit innovation

Mer ansvar til teamet – mer tid til strategisk arbeid

Berger trekker også frem gevinstene med ansvarliggjøring og delegering: “For meg personlig har det hjulpet på den måten at jeg har kunnet overlate mer ansvar til de ansatte. Når arbeidsoppgavene håndteres i et system som er satt opp med prosedyrer for ulike ting du skal gjøre, da er det lettere å gi fra seg eierskap.”

Denne muligheten til å delegere ansvar mer effektivt gir ledere som Per Erik Berger bedre forutsetninger for å fokusere på strategiske oppgaver. Når ansatte jobber innenfor tydelig definerte prosesser og rammeverk, reduseres behovet for kontinuerlig oppfølging og detaljstyring. 

Resultatet er en mer selvstendig organisasjon, der ledelsen får frigjort tid til å utvikle virksomheten, bygge partnerskap og forberede selskapet på videre vekst.

“Når arbeidsoppgavene håndteres i et system som er satt opp med prosedyrer for ulike ting du skal gjøre, da er det lettere å gi fra seg eierskap.”
Portrait of Per Erik Berger, CEO of CoreAll
Per Erik Berger
CEO, CoreAll

Veien videre

Med Business Online har CoreAll løst et markant behov knyttet til utstyrslogistikk, dokumentasjon og prosjektstyring, samtidig som de har etablert et solid fundament for videre vekst og utvikling. Selv om funksjoner som rapportering og CRM ennå ikke er fullt tatt i bruk, ligger de klare til å aktiveres når behovene melder seg: 

“Når det kommer, vil det påvirke hvordan vi jobber med salg,” avslutter Per Erik Berger.

Business Online gir CoreAll muligheten til å bygge videre på strukturen de nå har etablert. Med én felles plattform som vokser i takt med organisasjonen, står selskapet godt rustet til å håndtere både økt internasjonal etterspørsel og fremtidige krav i et konkurransepreget marked.

Få orden i skysakene☁️